all you people are vampires

Hittills har den här bloggen mest handlat om saker jag gillar och positiva saker jag upplevt. Men jag tänkte spinna vidare lite på denna negativa spiral som började med det förra inlägget, och skriva om lite saker som jag faktiskt inte gillar, och framförallt varför jag inte gillar dem. Det finns många band som man kanske tycker att jag "borde" gilla, som många med liknande musiksmak gillar väldigt mycket, som jag helt otippat tycker antingen väldigt illa om, eller bara har lite svårt för. Jag börjar med ett praktexempel...

Pete Doherty. (& Babyshambles)

Denna snubbe har jag verkligen inte ett enda gott ord att säga om. Han representerar allt som är fel med musikvärlden. Nu kanske vissa tror jag är jätteproper och anti allt vad alkohol och droger heter, så är inte fallet. Men jag tycker heller inte att det är det coolaste som finns i hela världen. Det är coolare att kunna spela gitarr och att sjunga riktigt bra, två talanger som Petey här ovanför inte besitter tyvärr. Möjligtvis gjorde han det en gång i tiden, och kunde därför tillföra något när han spelade med Libertines, men de hjärncellerna måste försvunnit rätt snabbt.

The Hives


Visst är det bra med självförtroende och visst är det viktigt att tro på sig själv, men det finns något som heter ödmjukhet också. Sen är det också roligt när alla låtar inte låter exakt likadant. Enough said.

Kent


Jag kan erkänna att han skriver fina texter. Jag kan erkänna att de är duktiga på det de gör. Men alltså...
1. Melankoli, javisst, men ibland måste man få vara glad också.
2. Jag har väldigt svårt för band som sjunger på svenska.
3. De är ju så överskattade att det är pinsamt!

Mando Diao


Oasis är på många sätt en kopia av Beatles, men oftast en bra kopia, och de har mycket eget också. Mando Diao är en dålig kopia av det dåliga Oasis, som är en kopia av Beatles. Nu blev det krångligt, men ja... En dålig kopia av en dålig kopia av något väldigt bra, är inte något som är värt att lyssna på. De har tagit Oasis attityd och deras sound, men de saknar kapaciteten att göra riktigt bra låtar.
Ännu mindre respekt har jag för broderbandet Sugarplum Fairy, är kanske värt att nämna.

Det var allt jag kunde komma på för denna gång, men det finns säkert fler! Jag glömde utse veckans låt förra söndagen så jag tar mig friheten att utse två veckans låtar idag :)

1. The Temper Trap - "Sweet Disposition". Spotify. Myspace. Ladda ner album.
2. Elbow - "Grounds For Divorce". Spotify. Myspace. Ladda ner album.

Dagens citat blir från Mystery Jets och låten "Flakes":
"The trouble with dreams is they're not what they seem
'Cause when you're awake, they fall through your fingers in flakes."


Kommentarer
Postat av: Petronella!

jag ser kopplingar mellan vad du skriver och avd vi har diskuterat haha :D:D:D

2010-02-15 @ 08:55:12
URL: http://nellapictures.blogg.se/
Postat av: Vera

Jaa det är klart, inspirationen kommer ju alltid någonstans ifrån :)

2010-02-15 @ 22:53:04
URL: http://investyourlove.blogg.se/
Postat av: rfrtgfrsgsg

Pete - The Libertines var bra. Babyshambles suger kuk. Soloalbumet har jag inte lyssnat på och har därför ingen åsikt.



Kent -

1. Melankoli eller inte, Kent är ett av få band som gör mer än att bara underhålla.

2. VARFÖR? Det svenska språket är så vackert och det är bättre än med bra texter på svenska än halvkassa texter på engelska HOST Mando Diao HOST.

3. Haha high five! Finns inget värre än sterotypa Kent-fans.

2010-02-15 @ 23:02:52
URL: http://blondinbello.blogg.se/
Postat av: Jessica

Men Pete är ju nice :D

2010-02-24 @ 11:17:34
URL: http://afrotastic.blogg.se/
Postat av: Elin

excusez moi, det mest negativa musikmomentet jag upplevt var när du SLAKTADE the scientist i kön. NUF SAID

2010-02-26 @ 10:04:44
URL: http://schnelin.blogg.se/
Postat av: Vera

ojdå, det var inte bra. jag vet hur det är att få en favoritlåt slaktad, så jag ber om ursäkt för att jag orsakat dig sådant lidande. å andra sidan har jag aldrig påstått att jag kan sjunga :)

2010-02-26 @ 12:04:35
URL: http://investyourlove.blogg.se/
Postat av: Marcus

Det är kommentarer som Jessicas som gör att man tappar tron på människan. "Men han är ju nice" Det kan ju för fan en bajskorv vara i rätt sammanhang.



Nog för att jag tolkade det som att Jessica tycker att han är snygg och därför är han bra musikaliskt. Ett snyggt utseende gör inte bra musik, bra musik är blind.



"Han är ju nice"... Blä säger jag bara, hoppas det var en skämt, förutom att han är sämst, så är han ful och ett dåligt föredöme på alla sätt och vis. Sa jag att han är sämst?



Du däremot Vera verkar ha bra koll trots din unga ålder! Jag var och såg The temper trap och blev positivt överraskad över han liveröst. Ett bandtips, IAMX, kolla upp han, Chris Corner, han är NICE!

2010-03-03 @ 08:25:13
Postat av: Lisa

Vera, du förstörde också för mig på Coldplay. Stod bredvid er och det lät inte bra från din sida. Håll dig undan eller var bara tyst.

2010-03-03 @ 18:48:06
Postat av: Elin

Om du inte kan sjunga, varför bestämmer du dig då för att slakta the scientist kallblodigt, i kön till Coldplay? Jag menar, det sitter hängivna fans där, det är inte direkt som att vi har kommit dit för att höra DIG slakta en favorit?

2010-03-03 @ 18:50:54
URL: http://schnelin.blogg.se/
Postat av: stephanie (och antagligen resten av oss som köade)

håller helt med elin. gör mänskligheten en tjänst och skippa showen tills nästa gång, om det blir någon!

2010-03-03 @ 18:53:36
URL: http://stephanei.blogg.se/
Postat av: Jessica

Haha det finns väl inte en människa som faktiskt tycket att Pete är snygg på grund av sitt utseende? Om jag nu skulle tycka at han var snygg Marcus skulle det vara tack vare att jag gillar hans röst och musik! :)

2010-03-03 @ 19:13:28
URL: http://afrotastic.blogg.se/
Postat av: Vera

Hahaha, shit alltså. Det måste varit riktigt jävla illa om ni fortfarande är upprörda 8 månader efter det inträffade... Jag lovar härmed att jag aldrig mer ska sjunga inom räckhåll för era öron... bakom mig i kön :)

2010-03-04 @ 01:44:18
URL: http://investyourlove.blogg.se/
Postat av: Vera

Och Marcus, trevligt att du droppat in på min blogg och jag tackar för uppskattandet. Är grymt avundsjuk på att du såg Temper Trap förra veckan, hoppas det var grymt!

Lite onödigt påhopp på Jessica kanske dock, men hon har försvarat sig själv :)

2010-03-04 @ 01:45:53
URL: http://investyourlove.blogg.se/
Postat av: Elin

Vera, det beror dels på att du är en kömussolini, och dels för att du verkligen skärrade min själ genom att slakta the scientist. Jag kommer aldrig glömma det, grattis till att ge mig+övriga men för livet. fint att du är stolt över det. Vi ses nästa gång Coldplay spelar! Vet dock inte om jag vågar stå långt fram denna gång, någon av dina armar kan ju slå mig under dina ryck under konsterter. Menar hur du låtsasspelar trummor så det ser ut som du har en kromosom för mycket :)

2010-03-06 @ 00:05:09
URL: http://schnelin.blogg.se/
Postat av: Vera

Jag är inte en person som i allmänhet bråkar, är elak eller gör personangrepp på andra människor, speciellt inte över internet. Därför börjar det här kännas ganska obehagligt. Jag har bett om ursäkt två gånger för det som du tyckte jag gjorde fel och sagt att jag aldrig ska göra om det. Men jag vet inte om jag kan be om ursäkt för hur jag ser ut när jag är på konsert. Mussolini eller inte så tycker jag ändå att det blev ett riktigt lyckat insläpp och de flesta fick de platser de förtjänade beroende på hur länge de köat, vilket är det som alla är ute efter? Jag fick fler "tack" och "bra jobbat" kommentarer än "vilken fascist du är" kommentarer efteråt i alla fall.

Så kan vi inte sluta här? För om du bara är ute efter någon att bråka med och hacka på för att du tycker att det är kul så har du kommit till fel ställe.

2010-03-06 @ 01:24:11
URL: http://investyourlove.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0