dag 3

Under gårdagen hade jag äntligen tid att bilda mig en riktig uppfattning om Dublin. Jag och Petro har gått runt och fascinerats över hur litet och puttinuttigt allting är, det känns verkligen inte som en huvudstad - eller ens en storstad för den delen. Allting ligger på gångavstånd och höga hus existerar inte någonstans, inte ens i de allra mest centrala delarna. Detta skapar en väldig småstadskänsla, men samtidigt så är inte stämningen småstadsaktig. Det är mycket folk och ett vimmel av affärer och turister. Så slutsumman blir något slags småstads-London. Ganska märkligt.

Dagen bestod av frukost i Phoenix Park, som enligt wikipedia är 7 gånger större än Hyde Park. Extremt stort alltså. Sedan promenerade vi in mot stan vilket tog cirka 20 min från där vi bor. Väl framme fick jag tag på en efterlängtad karta - jag känner mig så vilsen och obehagligt bortkommen när jag inte har en karta. Sedan inhandlade vi lite snuskigt billiga saker på Penney's, vilket är samma sak som Primark. Petro köpte t ex ett par skor för €3. SNUSKIGT! Tyvärr glömde jag sedan min påse på Dicey's och när vi gick tillbaka idag fanns den inte kvar. Men men, gråt inte över spilld mjölk som man brukar säga. I det här fallet spillda BH-ar dock...

Efter vi ätit vår medhavda lunch/mellis i parken Stephen's Green så tog vi oss vidare till Dicey's där vi tog en öl och väntade på Bettina. Det blev där vi spenderade resten av kvällen, stället fylldes på med folk mer och mer och vid matchstarten Brasilien-Nordkorea var stället fullproppat med irländare i gula Brasilien-tröjor. Det var ett väldigt mysigt ställe med en stor uteplats med storbildskärmar och inuti spelade ett liveband.

Phoenix Park.

Phoenix Park.
Phoenix Park.

Frukost.
Evelina och Petro på väg in till stan.
På vägen passerade vi det gamla Jameson Distillery.
Jameson Distillery.
Floden Liffey.
O'Connell Street med Spiran i bakgrunden.
Lunch vid Stephen's Green.
Penneys!


Öl med is var något nytt, men faktiskt gott!

Evelinas pojkvän Cooper och Petro på Dicey's.
På Dicey's.
Bettina och hennes kompis på Dicey's.

Så, vad har vi haft för oss idag? Vi har gått. Miltals, säkert. Nu sitter jag och skriver med den där välbekanta tröttheten i fötterna som man får på resor. Känslan av att man utnyttjat en dag till fullo och inte vill ta ett enda steg till. Det känns som om vi gått runt Dublin 3 varv, minst!

Vi har bland annat sett "midieval/viking-area" med en massa gamla katedraler från 1000-1300-talet och ett museum kallat Chester Beatty Library Galleries med olika utställningar om religion. En handlade om hur det är att vara Sikh på Irland och en annan var en samling av gamla pergament och böcker från olika religioner. En sak jag och framförallt mina trötta fötter uppskattade väldigt mycket var att på i princip alla ställen vi besökte fanns det en liten gräsplätt utanför där man kunde sitta och vila.

Sedan har jag shoppat lite på min favoritaffär, Boots, som också finns i U.K. Det är svårt att beskriva det stora med Boots. Det finns bara så mycket där, det finns allt där, mediciner, parfym, smink, schampo, hygienprodukter, läsglasögon... Allt på samma ställe, och billigt dessutom! Sedan lyckades vi efter mycket letande få tag på en adapter till eluttagen. Trots mina ändlösa förberedelser och listor inför denna resa hade jag lyckats glömma att de har andra sorters eluttag i Ire och U.K.!

Vi hann även med en underbar café mocha på Starbucks och till middag prövade vi Abrakebabra, vilket tyvärr var en stor besvikelse. Imorgon blir det U2-sightseeing och sedan middag hos Bettina. Här är till sist lite bilder från dagen!
Petro med Liffey i bakgrunden.


En av många katedraler med tillhörande gräsmatta, på vilken vi åt vår lunch.


Petro och Evelina med hus i balla färger.


Grafitti-vägg i Temple Bar.


Mmm... Starbucks!

/>
Grande Caffé Mocha with hazelnut syrup and whipped cream.


The Spire.


Vila i Garden of Remembrance.


Lycklig!

Kommentarer
Postat av: Pappa Per

Ljuvlig rapport - vill också vara i Dublin! Fast Stockholm var magiskt somrigt idag så jag lider inte. Hoppas ni hittar pubar med live folkmusik också, fota gärna i så fall! Och Bono?

2010-06-16 @ 23:29:31
Postat av: Mum

Snygga bilder. Gillade Petros blåa ben ihop med blå husfasad.

Tänk att ni kom till Irland samma dag som brittiska regeringen ber om ursäkt för "Bloody Sunday". Är det något folk pratar om?

2010-06-17 @ 02:05:24
Postat av: Tobie

kort och gott så: ser det underbart ut :)

2010-06-17 @ 10:36:17
Postat av: Vera

Mamma; nej, oj, det hade jag ingen aning om! Vi såg ändå på nyheterna igår och det sas inget om det. Men häftigt!

Tobbe; det är det!

2010-06-17 @ 12:19:04
Postat av: Matilda

VERA VERA VERA! Jag vill också var i Irland å dricka öl på pubar med livemusik å shoppa på Penny's!! Även om det är ganska mysigt här också med mossor av sol och lika mycket massor av sambos. =)



Puss på dig och tänk på mig när du vandrar vidare på mysmys gator i vad som låter som en underbar stad!



ps. Det är okej att gråta för spillda BHar. Även om de var billiga....

2010-06-17 @ 20:39:56
URL: http://matildaaljungkvist.blogg.se/
Postat av: Pappa Per

och ni slapp vara hemma i Sverige ikväll när riksdagen tog det sjukt oansvariga beslutet att tillåta ännu fler kärnkraftverk (vi har redan flest i världen! Och ingenstans att göra av det dödliga avfallet...) I övrigt: vi har skivdiggarkväll med Ruth!

2010-06-17 @ 22:23:33
Postat av: Tara

Ah vad fint ni har det!! Penneys AR ju typ primark, pasarna ser exakt likadana ut! Beklagar BHarna:(

2010-06-19 @ 16:05:02
Postat av: Vera

Haha, ja Penneys är primark, det är samma affär bara att det heter penneys här av någon anledning ;)

tack! som tur är kommer det fler möjligheter att köpa nya i london.

2010-06-19 @ 18:32:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0