dag 6, del 2

Nu sitter jag i soffan och lyssnar på U2 med massor av blandade känslor i mig. Jag har just varit ute på egen hand och tagit farväl av Dublin, tagit en sista frappuccino på Starbucks och vandrat omkring på Grafton Street och i Stephen's Green. I morgon, eller snarare i natt, kl 03.30 ska jag ta bussen till Rosslare för att därifrån ta färjan över till Wales och Fishguard. Jag kommer sakna Dublin otroligt mycket, det har varit några helt fantastiska stunder som verkligen kommer bli minnen för livet. Det känns också sorgligt, och lite läskigt, att skiljas från Petro och fortsätta på egen hand. Men samtidigt så ska det bli skönt och komma till Wales och vila upp mig lite, och framförallt jätteroligt att umgås med mina släktingar som jag inte träffat på så länge.

Idag tog jag mig också ut till Docklands för att se U2:s studio och det som vi inte hann med i torsdags. Docklands var ett jättehäftigt område med massa ball arkitektur. Det kändes lite som Hammarby Sjöstad fast ännu flashigare. Att se studion med alla klottrade hälsningar, frierier, hyllningar och låttexter blev lite oväntat väldigt känslosamt för mig. Det gick upp för mig att alla låtar, alla mästerverk, som jag lyssnat på, dansat och gråtit till så många gånger, föddes där. Precis på andra sidan väggen om var jag stod. Det är ju dessa låtar som på väldigt många sätt gjort mig till den jag är. Hade inte U2 funnits hade jag förmodligen inte spelat gitarr eller skrivit musik. Jag hade heller inte gått på Globala gymnasiet. Det var väldigt stort att vara där, helt enkelt, insåg jag. Så jag gick runt och snyftade en liten stund längs vattnet bland alla glashus och fick en del sympatiska blickar och frågor om hur jag mådde, hehe.

Igår var en av de mest utmattande dagar jag någonsin varit med om tror jag. Vi började med att ta oss upp ur sängen alldeles för tidigt med tanke på när vi gick och lade oss. Sen gav vi oss av på en promenad till Connelly Station på andra sidan stan för att ta pendeltåget till Howth. Väl framme i Howth gick vi runt i timtal på pirerna och bland båtarna. Vi fick även äran att hälsa på några vilda sälar! Här finns en video med dem:


När vi skulle tillbaka från Howth insåg jag att jag glömt min mobiltelefon hemma, vilket innebar att vi var utelåsta eftersom vi inte hade några egna nycklar. Vi blev därför tvungna att åka ut till en pub ganska långt ifrån stan, där vi visste att Bettina befann sig, för att låna hennes mobiltelefon och ringa till Evelina så att hon skulle veta när hon skulle öppna porten åt oss. Detta innebar också en lång promenad på 30-40 min och på tåget tillbaka somnade jag DJUPT och sov i säkert 20 min. Väl hemma fanns det dock inte tid för någon vila, för vi hade planerat hela veckan att vi skulle gå ut den kvällen på en indieklubb kallad Whelans. Så det var bara att slänga i sig lite sen middag, klä upp sig och sminka sig och dra iväg igen. Dum som jag är tog jag dessutom på mig klackskor. Stackars fötter.

Vi gick först till puben som jag berättade om tidigare, och det var samma killar som spelade där även då. Jag är verkligen jätteimponerad av deras röster, speciellt den ena killen var helt sjukt duktig. Så vi satt där i ett par timmar och lyssnade på en massa fina låtar, för att sedan dra vidare. Det hade visat sig att det var konsert på Whelans och biljetterna skulle kosta 25 euro, vilket vi inte var så peppade på. Så vi gick till ett annat ställe vi fått rekommenderat för oss, Doyle's. Där kom vi dock inte in så vi drev runt lite planlöst och funderade på vart vi nu skulle ta vägen. Det slutade med att vi gick tillbaka till puben där vi av en händelse började prata med två jättetrevliga irländare som vi spenderade resten av kvällen med.

Det är vad jag haft för mig det senaste dygnet. Nu är det packa och försöka sova lite innan bussen går inatt som gäller!

Kommentarer
Postat av: Pappa Per

Åh , Vera vad fint du beskriver, känns som man får vara med på hela resan! Stort det där med U2:s studio, musiken har verkligen makt att forma oss, ge oss identitet, riktning, livslust, lycka och kärlek.

Den fina bilden med plaskande vatten fastnade jag för, är det bara en bit tak eller? Konstnärligt foto...

2010-06-20 @ 16:41:16
Postat av: Vera

Vad kul att du tyckte om bilden, jag försöker så gott jag kan att vara estetisk ;) det är faktiskt en del av en cool fontän som fanns där i docklands.

2010-06-20 @ 22:30:43
Postat av: Tara

Fina leggings! Och ja, fiskmasar ar onda, det har jag forsokt upplysa varlden om sedan mitt forsta mote med en av de dar barbarerna. Kul att se dig live, fler videos tack!

2010-06-25 @ 18:45:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0