171010

Tänkte dela med mig lite av mitt projektarbete, som jag kommer jobba med under det här året.

Arbetet kommer ni kunna följa i min (b)loggbok på http://mineyourstheirsours.blogg.se/

Projektplan

 

1. Bakgrund

Musik har så länge jag kan minnas varit en stor del av mitt liv, och de senaste åren till och med den allra största och viktigaste. Därför kom det väldigt naturligt för mig att välja att göra ett projektarbete med musik i fokus. Jag lägger ner enormt mycket energi och kärlek på min egen och andras musik i min vardag och i och med det kommer detta ämnesval att höja min motivation och göra det lättare för mig att genomföra projektet på ett bra sätt och samtidigt ha roligt. Dessutom kommer jag kunna arbeta kreativt och mångfacetterat då arbetet kommer vara väldigt varierat och därmed kommer jag ha möjlighet att få bredare kunskaper och erfarenheter.

 

Jag har länge varit fascinerad över hur stor makt musiken kan ha över människors liv. Den påverkar våra känslor, våra tankar, ja, till och med våra drömmar och åsikter. Speciellt intressant är det hur mycket gott musiken kan göra. Bandet som för mig som 12-åring gjorde mig verkligt intresserad av musik är U2. Jag blev berörd av de starka texterna och började sätta mig in i samhällsproblemen som låg bakom dem; konflikterna på Irland och andra platser i världen, svält och sjukdomar i U-länder och minoriteters kamp för medborgerliga rättigheter. Bono är en stor inspiration för mig, både musikaliskt och hur han utnyttjar sitt kändisskap för att göra världen till en bättre plats.

 

2. Syfte och mål

Syftet med mitt projekt är att ta reda på hur jag med min musik kan påverka min omvärld och människorna runtomkring mig. Kan jag påverka med mina texter, så som så många andra låtskrivare påverkar sina lyssnare? Vilka känslor kan min musik frambringa i andra människor? Kan jag göra livet lite bättre för de som har det sämre ställt?

 

Jag vill utmana mig själv som låtskrivare och musiker, men också som organisatör. Ett projekt som detta ställer min musik på sin spets och jag får möjlighet att se hur den kan se ut i en helt färdig produkt istället för skissade idéer.

 

Målet är att spela in en EP med 4-5 av mina egna låtar och sedan marknadsföra den genom att ha en releasefest. Intäkterna för biljett- och skivförsäljningen ska sedan gå till en noga utvald välgörenhetsorganisation.

 

3. Genomförande

Som jag ser det kommer projektet vara uppdelat i två faser. Den första fasen är den rent kreativa när jag ska spela in och färdigställa EP:n. I nästa fas kommer organisationen och genomförandet av releasefesten.

 

I den första fasen kommer jag skriva klart låtarna, spela in de olika instrumenten, mixa och lägga på effekter i datorn. Jag kommer fokusera på en låt i taget och bli helt klar med låten jag håller på med för att sedan fortsätta med nästa. När alla låtarna är klara ska jag hitta någon som kan mastra den (kopiera upp CD:s) billigt samt fråga runt om det är någon som kan tänka sig att göra ett omslag. Jag har många kompisar som håller på med foto och/eller målar så det borde inte bli svårt.

 

När alla låtarna är färdiginspelade börjar jag även komma in i fas 2. Då ska jag börja göra research efter en bra lokal att hålla releasefesten på. Beroende på hur mycket det kommer kosta att hyra lokal så kommer jag kanske även behöva söka bidrag och stipendier för att få pengar att lägga ut. På festen vill jag att det utöver mig själv ska vara 2 eller 3 andra akter som spelar live, dels för att det lockar mer folk och dels för att det blir en roligare kväll på det sättet. Därför måste jag alltså också börja höra mig för efter folk som vill spela.

 

När jag hittat en bra lokal, bestämt datum och bokat den ska jag börja marknadsföra festen. Innan jag kan börja trycka upp affischer och flygblad o.s.v. så måste jag ha bestämt mig för vilken organisation pengarna ska gå till samt hur högt biljettpriset behöver vara för att det ska gå runt. Mitt mål är att locka minst 50 personer till eventet. Om varje biljett kostar 6 pund blir det 300 pund totalt, vilket jag skulle vara väldigt nöjd med. För att locka folk kan jag ha erbjudanden - t ex köp biljett i förväg kostar £6, då blir man uppskriven på gästlistan och får en kopia av EP:n gratis, betalar man i dörren kostar det £7, och då finns EP:n till försäljning inne på festen.

 

Dagen för releasefesten kommer, och detta vet jag av egen erfarenhet, att bli väldigt stressig och hektisk. Därför är det viktigt att allt är så färdigplanerat som möjligt innan dagen kommer. Jag ska ha sett till att all utrustning som kommer behövas är på plats och fungerar, att jag har hittat någon som kan sitta vid mixerbordet under kvällen, att banden vet vilken tid de ska soundchecka och att biljetter och gästlista är i ordning.

 

Under projektets gång ska jag, för att få inspiration och kunskap, läsa en bok som heter Bono On Bono. Det är en sammanställning av samtal han haft med författaren Mischka Assayas mellan 2002 och 2004. De pratar om allt möjligt, men boken ska framförallt vara inriktad på Bonos arbete med Afrika och hans olika projekt och tankar om dessa.

 

3.1 Tekniska förutsättningar

 

Inspelningen och mixningen av musiken kommer jag att göra själv på min MacBook. Jag kommer använda mig av inspelningsprogrammet Logic Pro, som jag är bekant med efter att ha jobbat i flera år med dess förenklade variant Garage Band. Lite studier av manualen kommer dock behövas för att få ut det mesta av programmet.

 

Sången och den akustiska gitarren kommer jag spela in med min egna kondensatormikrofon och med pennmikrofoner som jag får låna från min handledare Will Shirley. Elgitarren och basen spelar jag in genom att koppla in dem direkt i datorn och till resten av instrumenten - trummor, stråkar och klaviatur - använder jag mjukvaruinstrument.

 

3.2 Tidsplan

 

Första låten klar: Deadline vecka 43

Andra låten klar: Deadline vecka 49

Tredje låten klar: Deadline vecka 4

Fjärde låten klar: Deadline vecka 9

Alla låtarna färdiginspelade: Deadline vecka 10.

 

Bokning av lokal: Deadline vecka 12.

Band klara att spela, hittat någon som vill göra omslag: Deadline vecka 13.

Bestämt organisation, tryckt upp affischer, börja marknadsföra: Deadline vecka 14.

Mastra EP:n, börja sälja biljetter: Deadline vecka 16.

Hittat ljudansvarig, bestämt soundchecktider, kontrollerat utrustning: Deadline vecka 17.

 

3.3 Ekonomisk plan

 

Utgifter:

  • Mastring och tryckning av CD:s, ca £40
  • Eventuellt tryck av flyers, ca £30
  • Deposit för lokalhyra, ca £100

 

Inkomster:

  • Biljettförsäljning, £300 eller mer.

 

Det finns ett antal stipendier och bidrag att söka för kulturevenemang från Stockholms Stads hemsida som kan täcka utgifterna. Då skulle alla pengarna från biljettförsäljningen gå till den utvalda organisationen. Men om jag inte lyckas få något bidrag så kommer jag kunna lägga ut pengarna ur egen ficka, och då går överskottet från biljettförsäljningen till organisationen.



Kommentarer
Postat av: Simone

du är himla bra bara. ja helt fantastiskt helt enkelt.

2010-10-18 @ 10:02:29
URL: http://baraenfas.wordpress.com
Postat av: Vera

äh, vadå, du ska åka till afrika. det är ganska mycket mer fantastiskt skulle jag säga.

2010-10-18 @ 13:33:47
URL: http://investyourlove.blogg.se/
Postat av: Simone

men har jag en projkeplan med delmål och grejer. nä. jag ska bara planera en liten lunch och vandra i skogen. herregud.

2010-10-19 @ 16:17:30
URL: http://baraenfas.wordpress.com
Postat av: emmablid

Fan vad imponerad jag blir av dig! Kommer allt arbete ske i London? :-)

2010-10-22 @ 20:54:33
URL: http://emmablid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0